Informasjon
Leievilkår
VILKÅR FOR BENYTTELSE AV TRONDHEIM BILUTLEIE
1 GENERELT OM TJENESTEN
Velkommen til Trondheim Bilutleie AS! Her er vilkårene for våre utleiebiler og abonnement. Husk å lese nøye gjennom vilkårene før du bestiller. Vi har forståelse for at det ikke er det mest spennende å gjøre, men det er viktig å gjøre før man bestiller.
Trondheim Bilutleie AS (org.nr 931 501 658), heretter "Trondheim Bilutleie", tilbyr både korttidsleie og lengre leie/abonnement på bil.
Disse vilkårene gjelder mellom Trondheim Bilutleie og brukere av tjenestene, heretter kalt "Kunden". Trondheim Bilutleie og Kunden benevnes heretter også hver for seg som "Part" og i felleskap som "Partene".
Leie innebærer at Kunden tegner en bestilling eller et abonnement på et kjøretøy, og disponerer kjøretøyet for en forhåndsdefinert sum, uten innskudd. For å leie må man være 18 år og oppover.
Korttidsleie betales forskuddsvis. Det gjør også langtidsleie/abonnement. Abonnementet forskuddsbetales med intervaller på én måned (eksempelvis fra 15. februar til 15. mars) og fornyes automatisk måned for måned frem til Kunden avslutter abonnementet ved å logge inn på vår nettside - www.trondheim-bilutleie.no og avslutter abonnementet. Abonnementet har ingen bindingstid og en oppsigelsestid på 1 måned.
Kjøretøyet er tilknyttet Trondheim Bilutleie sin Autopass-avtale slik at utgifter for kjøretøyets bompasseringer automatisk tillegges Kunden. Autopass viderefaktureres til Kunden. Kunden kan ikke bruke egen Autopass-avtale i bilen. Det vil tilkomme administrasjonsgebyr på all manuell behandling av bompenger, parkeringsgebyr, fartsbøter eller andre gebyrer, knyttet til bilen.
Kunden er selv pliktig å betale andre løpende kostnader knyttet til ordinært bruk av kjøretøyet, herunder, men ikke begrenset til, lading, spylervæske, bompenger, parkering og jevnlig vask.
Følgende tjenester er inkludert i Trondheim Bilutleie-abonnementet og langtidsleie, men ikke aktuelt for korttidsleie:
Vedlikehold og service i henhold til bilprodusentens vedlikeholdsprogram
Forsikringer levert av Fremtind Forsikring, herunder Ansvar-, Fører- og passasjerulykke-, Kasko-, Glass, Veihjelp og Tilbakeleveringsforsikring
Dekk og dekkhotell
Kundeservice 7 dager i uken
1500 km per måned (fri km ved korttidsleie)
For øvrige Abonnementsvilkår, se vedlegg 1.
For kostnader som kommer i tillegg, se vedlegg 1 nedenfor.
Kunden godkjenner disse leievilkårene og avtalens ordlyd ved elektronisk samtykke.
2 AKSEPT OG ENDRING AV VILKÅR
Vilkårene regulerer Kundens bruk av tjenesten til Trondheim Bilutleie. Ved å inngå avtale om leie/bilabonnement godtar Kunden disse vilkårene, og godtar således å være bundet av disse mens leien/abonnementet løper. Trondheim Bilutleie oppfordrer alle kunder til å lese nøye gjennom vilkårene før tegning av leie/abonnement.
Trondheim Bilutleie forbeholder seg til enhver tid retten til å gjøre endringer av vilkårene. Ved endringer vil Trondheim Bilutleie sende Kunden varsling om dette per e-post.
Dersom endringene i vilkårene innebærer en vesentlig endring av tjenestene eller Kundens rettigheter og/eller plikter, vil endringene gjøres tilgjengelige 30 dager før de trer i kraft. Dersom Kunden ikke godtar de nye vilkårene må leien/abonnementet sies opp senest 7 dager før endringene trer i kraft. Dersom Trondheim Bilutleie ikke mottar skriftlig oppsigelse, likestilles dette med aksept av de endrede vilkårene. Dersom Kunden benytter tjenesten etter at de oppdaterte vilkårene trer i kraft, godtar Kunden å være bundet av disse.
3 VILKÅR FOR LEIE/TEGNING AV ABONNEMENT
For å inngå avtale om leie/bil-abonnement, må Kunden være over 18 år, passere kredittvurdering, ha norsk bostedsadresse, personnummer, BankID, ha gyldig førerkort i Norge (klasse B) sammenhengende de siste 12 måneder og akseptere vilkårene. Registrering av valgfritt betalingskort er også påkrevd (VISA eller MasterCard) jf. punkt 11. Betalingskortet benyttes for betaling av alle tjenester i tilknytning til leie/abonnementet.
Leie/abonnementet er personlig og kan ikke overdras til andre. Kunden er ansvarlig for all aktivitet knyttet til sitt leieforhold/abonnement. Kunden er ansvarlig for å påse at brukernavn og passord tilknyttet leie og bil-abonnementet ikke gjøres tilgjengelig for andre. Ved mistanke om at andre har tilgang til brukernavn og/eller passord plikter Kunden å varsle Trondheim Bilutleie umiddelbart.
Ved inngåelse av leie/abonnementet forplikter Kunden seg til å gi korrekt og fullstendig informasjon, og er ansvarlig for å holde dette oppdatert til enhver tid. Trondheim Bilutleie har rett til å kommunisere med Kunden gjennom registrert e-postadresse, chat, telefon og/eller postadresse i tråd med gjeldende lovgivning.
Trondheim Bilutleie forbeholder seg retten til å avvise søknader om leie og opprettelse av abonnement. Trondheim Bilutleie har også adgang til å foreta kredittsjekk av Kunden gjennom tredjepart, før søknad om Leie/abonnement vurderes.
4 VARIGHET OG OPPSIGELSE
4.1 Varighet
Korttidsleie gjelder fra avtalt leveringsdato til avtalt tilbakeleveringsdato og betales forskuddsvis. Abonnementet gjelder fra avtalt leveringsdato og forskuddsbetales med én måneds intervaller. Abonnementet har ingen bindingstid, men 1 mnd oppsigelse.
4.2 Oppsigelse
For korttidsleie er leieperioden forhåndsdefinert. Ved abonnement fornyes det automatisk på trekkdato hver måned inntil Kunden avslutter abonnementet ved å logge inn og avslutte sitt leieforhold på www.trondheim-bilutleie.no senest 30 dager før inneværende abonnementsperiode utløper. Ved oppsigelse av abonnementet avtales overlevering av bilen mellom Partene. Kostnader for levering/henting kan tilkomme i henhold til enhver tids gjeldende prisliste.
Trondheim Bilutleie kan si opp abonnementet ved 30 dagers skriftlig varsel til Kunden. I henhold til punkt 12 forbeholder Trondheim Bilutleie seg retten til å avslutte abonnementet med umiddelbar virkning ved vesentlig mislighold av Abonnementsvilkårene. Også ved korttidsleie kan Trondheim Bilutleie avslutte leieforholdet umiddelbart ved vesentlig mislighold.
Ved innlevering plikter kunde å avinstallere/melde seg ut av app-tilgang på kjøretøyet og melde kjøretøyet ut av andre ekstratjenester knyttet til bilen, for eksempel parkeringsanlegg.
5 UTLEVERING OG TILBAKELEVERING
5.1 Utlevering av kjøretøy
Avtaleforholdet gjelder leie eller løpende abonnement på det/de kjøretøy som enhver tid er aktive. Ved leiestart/abonnementsstart kan kjøretøyet hentes hos Trondheim Bilutleie på Sveberg eller leveres hjem til Kunden av Trondheim Bilutleie eller en av Trondheim Bilutleies samarbeidspartnere mot betaling.
Trondheim Bilutleie plikter å stille kjøretøyet til Kundens rådighet til avtalt tid og på avtalt sted. Kjøretøyet skal være i god og forskriftsmessig stand. Kjøretøyet overleveres fra Trondheim Bilutleie til Kunden med minimum 70% strøm på batteriet eller full tank dersom fossilbil. Betalingskortet Kunden har knyttet til avtalen trekkes senest samme dag som kjøretøyet skal utleveres. Dersom det ikke er dekning på kortet, vil Kunden ikke få tilgang på bil. Det blir også gjort en reservasjon ved korttidsleie, som sikkerhet for eventuell skade. Dette beløpet trekkes kun ved skade/mislighold, ellers er det kun en reservasjon. Ved tilbakelevering uten skade, slippes reservasjonen opp.
Ved utlevering av bil er det kun Kunden som har tegnet leiekontrakt/abonnement som kan hente ut kjøretøyet hvis ikke annet er avtalt på forhånd. Kunden må også fremvise gyldig førerkort. Dersom Kunde ikke møter opp til avtalt tidspunkt, vil leie/abonnement likevel bli aktivert fra dato det er bestilt til. Kunden kan ikke gjøre endringer på utleveringsdato mindre enn 48 timer før henting av kjøretøy, uten godkjenning.
I de tilfeller Kunde ønsker raskere levering enn tilgjengelig på nettsiden eller valgt dato, og Trondheim Bilutleie har muligheten til å tilby dette, kan det komme et ekstra gebyr for ekspresslevering, jf. vedlegg 1.
5.2 Tilbakelevering av kjøretøy
Leie gjelder til avtalt tilbakeleveringsdato. Abonnement løper helt til Kunden sier det opp i henhold til punkt 4. Ved tilbakelevering av kjøretøy er Kunden ansvarlig for at kjøretøyet tilbakeleveres i samme stand som ved inngåelse av avtalen. Kunden er ansvarlig for eventuelle skader som oppdages ved tilbakelevering av kjøretøyet som ikke allerede er registrert i kjøretøyets skadelogg. Kunden skal også påse at kjøretøyet er vasket innvendig og utvending (normalt skitten bil er godkjent), og tilbakeleveres med minimum 70 % strøm eller full tank dersom fossilbil. Normal vask ved tilbakelevering er inkludert, men kostnader ved ekstra klargjøring og/eller lading/fylling ved tilbakelevering av kjøretøy vil tilkomme i henhold til enhver tids gjeldende prisliste under vedlegg 1.
Som utgangspunkt skal bilen tilbakeleveres til Trondheim Bilutleie sine lokaler på Sveberg der den opprinnelig ble utlevert, med mindre annet er særskilt avtalt. Tilbakelevering anses å ha skjedd når både kjøretøy, bilnøkler, ladekabler, hattehylle og annet utstyr som følger med bilen er kommet i Trondheim Bilutleie sin besittelse i henhold til overleveringsavtale. Kunden er ansvarlig for bilen fram til fysisk overlevering har skjedd. Ved manglende utstyr ved innlevering av bil, vil avtalen kunne forbli aktiv inntil kunde har levert utstyr eller betaler faktisk kostnad og gebyr for manglende utstyr. Trondheim Bilutleie har 5 arbeidsdager på å rette krav til Kunden dersom det oppdages skade i etterkant av tilbakelevering.
Dersom Kunden velger å sette fra seg bilen uten at fysisk overlevering er gjort, vil ansvaret påløpe fram til en representant for Trondheim Bilutleie har sjekket bilen. Dersom det foreligger saklig grunn, kan Trondheim Bilutleie kreve kjøretøy tilbakelevert på et tidligere tidspunkt enn det avtalte. Kunden kan kreve grunnen oppgitt uten at dette har betydning for plikten til å tilbakelevere kjøretøy.
Trondheim Bilutleie har rett til å kreve utlevering av kjøretøyet etter utløp av den avtalte leie-/abonnementsperioden dersom Kunden ikke er villig til å inngå avtale om tilbakelevering av kjøretøyet på frivillig basis. Kostnadene knyttet til dette vil faktureres Kunden.
Ved overskridelse av det avtalte tilbakeleveringstidspunktet eller annet grovt brudd på vilkårene, vil enhver rabatt, forsikring eller særavtale kunne kanselleres av Trondheim Bilutleie.
Dersom bilen ikke leveres tilbake til avtalt tidspunkt, vil det påløpe et gebyr, jf. vedlegg 1.
6 KJØRELENGDE OG BRUK I UTLANDET
Ved korttidsleie er fri km inkludert daglig om ikke annet er avtalt på forhånd. Abonnementstjenesten har en avtalt maksimal kjørelengde på 1.500 km per måned. Dette gjelder i hele Skandinavia for både korttidsleie og abonnement. Dersom kjøretøyet skal benyttes utenfor Skandinavia må Kunden søke om tillatelse til Trondheim Bilutleie på forhånd. Trondheim Bilutleie forbeholder seg retten til å avslå søknader om kjøring utenfor Skandinavia.
For priser for kjøring utenfor Skandinavia se vedlegg 1. Ved bruk i utlandet gjøres det særskilt oppmerksom på at det vil tilkomme administrasjonsgebyr på all manuell behandling av bompenger, parkeringsgebyr, fartsbøter eller andre gebyrer ilagt i utlandet, knyttet til bilen.
7 FORSIKRING
Trondheim Bilutleie har alle kjøretøy forsikret gjennom Fremtind Forsikring AS. Forsikringspremien er dekket av leien/månedlig abonnementsbeløp. Kunden kan ikke inngå forsikringsavtaler knyttet til kjøretøyet med andre aktører. For fullstendige vilkår, se Trondheim Bilutleie sine avtalevilkår for forsikring. Følgende forsikringsavtaler er etablert og inngår i leien/abonnementet. Beskrivelsene beskriver hva som er dekket av forsikringsproduktet, uavhengig av hva som er dekket av tjenesten i seg selv. Ved kortidsleie er egenandel 12 000,-, men man kan kjøpe til superdekning for 199,- per døgn for å redusere egenandel til 6000,-. Ved abonnement er egenandel også 12 000,-.
Egenandel ansvar/kasko/brann/tyveri kroner 12 000 (abonnement)
Egenandel glass kroner 4 000 (abonnement)
Egenandel ansvar/kasko/brann/tyveri kroner 12 000 (korttidsleie). Kan reduseres for 199,- per døgn med superforsikring.
Egenandel glass kroner 4 000 (korttidsleie)
8 GJENNOMFØRING AV ORDINÆRT VEDLIKEHOLD (SERVICE, HJULSKIFT)
Det kan forekomme at abonnementet strekker seg over perioder der det er behov for tjenester som regnes som ordinært vedlikehold, herunder service og dekkskift. Kunden plikter å stille bilen til disposisjon i aktuell periode. Trondheim Bilutleie plikter aktivt å tilstrebe at perioden blir så kort som mulig. Ved korttidsleie er dette ikke tema.
Dersom kjøretøyet varsler om service eller andre varsellys lyser, plikter Kunden å gi beskjed til Trondheim Bilutleie snarest. Unnlatt varsling sees på som uaktsom bruk av kjøretøyet og Kunden kan bli belastet for ekstrakostnader for Trondheim Bilutleie. Se vedlegg 1 for mer informasjon.
Ved hjulskift kontakter Trondheim Bilutleie eller Trondheim Bilutleie sin samarbeidspartner Kunden over telefon eller e-post for gjennomføring av hjulskift. Hjulskift vil finne sted på Trondheim Bilutleie om ikke annet er avtalt. Videre forplikter Trondheim Bilutleie seg til å oppbevare vinter-/sommerdekk på dekkhotell. Dette er mer aktuelt for langtidsleie/abonnement enn korttidsleie.
Kunden plikter å stille bilen disponibel for hjulskift innenfor gitt tidsrom fra Trondheim Bilutleie eller om føret skulle tilsi at hjulskift må gjennomføres. Dersom Kunden ikke stiller bilen disponibelt for hjulskift innenfor gitt tidsperiode eller om føret skulle tilsi at vi må bytte tidligere vil det påløpe gebyrer jf. vedlegg 1 og Trondheim Bilutleie kan avslutte abonnementet/leien og kreve bilen tilbakelevert. Også dette punkt mest aktuelt for langtidsleie/abonnement.
Tidsrommet for hjulskift er som følger:
Høst - innen 15. november
Vår - innen 15. mai
Dersom Kunden ikke følger Trondheim Bilutleie sine instrukser for hjulskift, og ikke skifter dekk innen fristen Trondheim Bilutleie oppgir, kan Kunden bli belastet med et gebyr for unormal slitasje på dekk på kr. 5000 eller faktisk kostnad. Ved utført dekkbytte forplikter kunden seg til å etterstramme hjulmuttere etter 35-50 kilometer med kjøring.
Ved spørsmål eller tvil om vedlikehold eller dekkbytte kontaktes Trondheim Bilutleie.
9 KUNDENS ANSVAR OG PLIKTER
9.1 Kundens undersøkelsesplikt ved overlevering av bil
Kunden plikter å undersøke bilen for synlige skader eller mangler både innvendig og utvendig når kjøretøyet er levert til eller hentet av kunde. Eventuelle skader eller mangler skal rapporteres videre til Trondheim Bilutleie før bilen tas i bruk. Dersom Kunden unnlater å varsle om synlige skader eller mangler, og likevel tar bilen i bruk, mister Kunden retten til å gjøre disse manglende gjeldende. Trondheim Bilutleie kan dermed holde Kunden ansvarlig for disse skadene og manglene.
Dersom Kunden oppdager mangler eller skader ved bilen som Kunden ikke kunne oppdaget før bilen ble tatt i bruk, er Kunden pliktig å rapportere dette til Trondheim Bilutleie innen rimelig tid etter oppdagelsen av manglene/skadene. Dersom dette ikke gjøres mister Kunden sin rett til å gjøre manglene gjeldene, og Trondheim Bilutleie kan holde Kunden ansvarlig for skader og mangler som ikke er rapportert.
9.2 Kundens vedlikeholdsplikt
Kunden plikter å sørge for alminnelig vedlikehold ved løpende abonnement, og plikter å påse at bilen til enhver tid er i forsvarlig kjørbar stand. Alminnelig vedlikehold innebærer at Kunden aktivt skal bidra til at kjøretøyet følger produsentens vedlikeholdsprogram, samt sørge for regelmessig vask av kjøretøy både innvendig og utvendig og varsle Trondheim Bilutleie ved varsellamper i bilen. Kunden er også ansvarlig for generelt å påse at kjøretøyet holdes godt vedlike og behandles på en forsvarlig måte, og ikke påføres skader.
Kunden er ansvarlig for å varsle Trondheim Bilutleie dersom kjøretøyet trenger service, eller om Kunden har kunnskap/mistanke om at kjøretøyet har behov for vedlikehold eller utbedring på verksted. Kunden plikter å stille bilen til rådighet for gjennomføring av service, garantisaker eller tilbakekalling fra produsent eller annet vedlikehold som må gjøres.
Kunden plikter å overholde skifte av dekk i tråd med det til enhver tid gjeldende regelverk, og at dekkene til enhver tid har tilstrekkelig lufttrykk og mønsterdybde. Kunden er også pliktig til å påse at det benyttes dekk tilpasset kjøreforholdene.
Ved spørsmål om vedlikehold kan Kunden kontakte Trondheim Bilutleie, se vedlegg 1 for kontaktinformasjon.
9.3 Kundens ansvar ved skader
Kunden plikter å melde alle skader, uhell og tekniske feil umiddelbart til Trondheim Bilutleie, og følge Trondheim Bilutleies instrukser for hvordan Kunden skal håndtere saken videre. Kunde skal aldri foreta reparasjoner eller utbedringer på verksted eller på egenhånd uten Trondheim Bilutleie sitt samtykke.
Ved tyveri, brann, skadeverk, personskade eller påkjørsel av dyr skal Kunden varsle forholdet til politiet umiddelbart. Dersom bilen blir tapt, stjålet eller skadet er Kunden pliktig til å betale egenandel som oppgis i denne avtalen. Kunden skal alltid fylle ut fullstendig skademelding og levere denne til Fremtind Forsikring. Fremtind Forsikring vil forsøke å få tilbakeført egenandelen og andre omkostninger fra den part som har skyld dersom Kunden kan vise til at skaden, tyveriet eller tapet ikke kan tilskrive Kundens feil, overlagt bruk, uredelighet eller grov uaktsomhet.
Dersom Kunden ikke overholder sine plikter i forbindelse med skade, kan Trondheim Bilutleie holde Kunden ansvarlig for merkostnader som påløper i forbindelse med hendelsen. Ved unnlatelse av rapportering av en skade eller ulykke som kan medføre reduksjon eller bortfall av forsikringsoppgjør vil Kunden holdes ansvarlig for utgiftene.
På Kundens forespørsel kan Trondheim Bilutleie stille med leiebil fra kr 695,- per dag, som hentes og leveres på Trondheim Bilutleie sin lokasjon, dersom Kunde selv har skyld i at bil må på verksted.
9.4 Kundens plikter med hensyn til bruken av kjøretøyet
Kunden er ansvarlig for all bruk av bilen. Dersom bilen overlates til andre skjer dette således på Kundens eget ansvar. Kjøretøyet kan kun benyttes i Skandinavia, med mindre Kunden har fått godkjent søknad om kjøring utenfor Skandinavia. For bruk av kjøretøyet i utlandet se punkt 7.
Kunden som står ansvarlig for bilen og har booket kjøretøyet må være over 18 år. Kunden kan la andre personer over 18 år med gyldig førerrett på aktuelt kjøretøy i henhold til «Forskrift om førerkort m.m» benytte kjøretøyet gitt at Kunden gir samtykke til dette. Personer over 16 år kan også sammen med ledsager benytte bilen til privat øvelseskjøring i henhold til “Trafikkopplæringsforskriften”. Det er Kunden sin plikt å påse at alle førere av kjøretøyet innehar gyldig førerkort.
Kunden plikter å gjøre seg kjent med de regler som gjelder kjøretøyet og gjeldende trafikkregler. Kunden har en særlig plikt til å sette seg inn i relevante førerkortbestemmelser, regler med hensyn til alkohol-/medisinbruk og trafikkregler der kjøretøyet til enhver tid benyttes.
Kunden plikter å behandle og bruke kjøretøyet på en forsvarlig måte. Kunden kan ikke:
Benytte kjøretøyet til kjøring utenfor offentlig vei eller områder stengt for alminnelig ferdsel;
Benytte kjøretøyet til kommersiell virksomhet og bruk i næring, eksempelvis befordring av passasjerer eller varer mot vederlag inkludert fremleie, som budbil, taxi, bildeling eller lignende;
Benytte kjøretøyet til å slepe, skyve eller flytte annet kjøretøy;
Benytte kjøretøyet til konkurranse, fartsprøve eller annen form for testkjøring;
Benytte kjøretøyet til å transportere brennbare, etsende eller eksplosive materialer;
Fjerne bompengebrikke, sporingsbrikke/GPS eller bytte disse med en annen brikke;
Sikre, fastgjøre eller emballere last for dårlig slik at kjøretøy, personer eller omgivelser skades;
Utsette interiøret for varme eller skarpe gjenstander eller væsker som kan etse eller sette flekker;
Bruke snøkjettinger eller annet utstyr på en slik måte at de skader kjøretøyets karosseri eller understell;
Montere takstativ eller lasteanordninger hvis bruk påfører kosmetisk skade på karosseri og tak;
Kjøre kjøretøyet inn på fysisk utilgjengelig område med hensyn til kjøretøyets høyde, bredde eller lengde;
Benytte kjøretøyet i ulovlig øyemed eller på ulovlig måte, herunder, men ikke begrenset til, følgende eksempler på ulovlig benyttelse;
Kjøre i alkohol- og/eller narkotikapåvirket og/eller svekket tilstand.
Befordre flere passasjerer og/eller tyngre last enn kjøretøyet er registrert for.
Forstyrre eller endre kjøretøyets kilometerteller.
Forlate kjøretøyet ulåst eller på en slik måte at det kan benyttes av andre.
Det vises ellers til vegtrafikkloven § 23: «Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand og at det er forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Føreren skal sørge for at kjøretøyet også under bruken er i forsvarlig stand og forsvarlig lastet.»
9.5 Kundens øvrige ansvar
I leie-/abonnementsperioden, og helt til angitt kjøretøy er levert tilbake til Trondheim Bilutleie, bærer Kunden alt ansvar for oppbevaring og bruk av kjøretøyet. Kunden plikter å betale følgende:
Leiepris/abonnementspris slik den er beskrevet i bestillingen/kontrakten.
Ikke etterfylt drivstoff ved innlevering, med et påslag i forhold til veiledende prisliste, se vedlegg 1. Bilen skal tilbakeleveres med full tank eller minimum 70 % strøm.
Eventuelle kostnader i sammenheng med returtransport av kjøretøy dersom dette tilbakeleveres på annet sted enn avtalt, eller at kjøretøyet ikke kan ta seg frem til bestemmelsesstedet for egen maskin.
Enhver kostnad i forbindelse med bompenger, veiprising eller lignende med tillegg av merverdiavgift og den margin Trondheim Bilutleie eventuelt beregner.
Parkeringsgebyrer eller andre gebyrer, avgifter, forelegg eller andre pålegg der Trondheim Bilutleie hefter solidarisk med Kunden. Dersom slike gebyrer må viderefaktureres av Trondheim Bilutleie vil det tilkomme et administrasjonsgebyr, se prisliste i vedlegg 1.
Enhver skade som oppstår på kjøretøyet i leie/-abonnementsperioden, herunder også hærverk og tyveri, dog begrenset oppad til eventuelt avtalt egenandel. Dersom Kunden ved skadetilfelle har opptrådt uaktsomt, har brutt leie-/abonnementsvilkårene eller vegtrafikkloven vil han kunne måtte betale en større del av skaden enn det den avtalte egenandel tilsier.
Foruten skader står Kunden også økonomisk ansvarlig for særskilt rengjøring – innvendig og utvendig - av særlig/spesielt tilsmusset bil, for eksempel rengjøring etter hund eller røyking, eller etter kjøring på oljegrus, fersk asfalt/veimerking, leire, gjørme eller annet innvendig eller utvendig smuss som krever ekstraordinært arbeid. Normal vask er inkludert.
Avsavn etter forsikringsselskapenes satser, det vil si det tap Trondheim Bilutleie lider som følge av at kjøretøyet er ute av trafikk dersom Kunden har opptrådt grovt uaktsomt.
Trondheim Bilutleie sine utgifter til inndrivelse av krav mot Kunden, herunder alle lovlige gebyrer ved inndrivelse av slike beløp. Ved forsinket betaling påløper forsinkelsesrenter etter lov om renter ved forsinket betaling av 17. desember nr. 100 1976 (forsinkelsesrenteloven), fra forfall og til betaling skjer.
10 BETALING
10.1 Kundens betalingsansvar
Leien betales på forskudd. Abonnementet forskuddsbetales også med intervaller på én måned (eksempelvis fra 15.februar til 15.mars). Månedsbeløpet trekkes automatisk fra Kundens betalingskort hver måned. Abonnementets trekkdato tilsvarer dato Kunden har fått overlevert kjøretøyet første gang. Trekkdato kan endres ved å kontakte Trondheim Bilutleie. Ved løpende abonnement forplikter Kunden seg til å betale abonnementsprisen, og eventuelle tilleggstjenester eller gebyrer, til avtalt forfallsdato. Abonnementet forutsetter at Kunden registrerer et gyldig betalingskort for tjenesten. Kunden er selv ansvarlig for å påse at betalingskortet er gyldig og har dekning til avtalt forfallsdato. Ved behov kan betalingskortet endres ved å kontakte Trondheim Bilutleie via e-post.
10.2 Manglende betaling
Ved manglende betaling har Trondheim Bilutleie adgang til å iverksette innkreving av utestående beløp med forsinkelsesrenter og purregebyr. Ved forsinket betaling påløper forsinkelsesrenter etter lov om renter ved forsinket betaling av 17. desember nr. 100 1976 (forsinkelsesrenteloven), fra forfall og til betaling skjer. Ved mislighold av betaling med mer enn 1 måned har Trondheim Bilutleie også adgang til å avslutte abonnementet, jf. punkt 12. Betales ikke utestående beløp snarest vil Trondheim Bilutleie hente inn kjøretøy og belaste alle kostnader i forbindelse med dette til Kunden. Kunden vil ikke få refundert gjenstående dager.
Ved manglende betaling over 30 dager vil egenandel øke til 30 000,-.
10.3 Justering av månedspris (abonnement)
Vi kan fra tid til annen endre prisen for tjenestene. Trondheim Bilutleie forbeholder seg retten til å kunne justere abonnementsprisen med 30 dagers skriftlig varsel.
Dersom Kunden har valgt abonnement med bindingstid og blir varslet om vesentlig endring i pris, kan Kunden velge å si opp abonnementet uten ekstra kostnad. Ved justering av pris som følge av endring i konsumprisindeksen eller endringer i offentlige skatter og avgifter som øker Trondheim Bilutleie sine kostnader i forbindelse med tjenestene, vil kunder som har valgt abonnement med bindingstid imidlertid ikke kunne si opp abonnementet før bindingstidens utløp.
10.4 Tilleggskostnader
Trondheim Bilutleie belaster Kundens betalingskort for leie/abonnementspris og eventuelle tilleggstjenester eller gebyrer, samt kjøretøyets faktiske AutoPass-/bompasseringer. Se punkt for tilleggsgebyrer. Kunden er selv pliktig å betale andre løpende kostnader knyttet til ordinært bruk av kjøretøyet, herunder, men ikke begrenset til, strøm, spylervæske, bompenger, parkering og jevnlig vask.
11 MISLIGHOLD AV AVTALEN
Det foreligger mislighold av avtalen hvis en av Partene ikke oppfyller sine plikter etter vilkårene. Det foreligger likevel ikke mislighold hvis situasjonen skyldes forhold som anses som force majeure etter norsk rett.
Trondheim Bilutleie har rett og plikt til å avhjelpe mislighold av vilkårene. I den utstrekning avhjelp ikke kan leveres gjennom Trondheim Bilutleies rimelige tiltak, kan Kunden kreve forholdsmessig prisavslag.
Både Trondheim Bilutleie og Kunden har gjensidig rett til å si opp leien/abonnementet med umiddelbar virkning ved vesentlig mislighold av vilkårene. Følgende forhold skal alltid anses som vesentlig mislighold;
Brudd på vilkårene for tegning av leie/abonnementet som fremgår av punkt 3;
Brudd på forpliktelser angitt i vilkårene som ikke rettes innen 14 virkedager etter at det er gitt skriftlig varsel;
Mislighold av betaling med mer enn én måned;
Tap av førerkort eller bruk av bil uten førerkort;
Tilfeller hvor politiet har vært involvert f.eks. ved mistanke om rus eller kriminell aktivitet
Partene taper sin rett til å påberope mislighold, det være seg mangel eller forsinkelse, dersom Parten ikke innen rimelig tid etter vedkommende har oppdaget eller burde ha oppdaget misligholdet gir den annen Part melding om dette.
12 ANGRERETT OG AVBESTILLING
I henhold til angrerettloven § 22 bokstav m har Kunden ikke angrerett ved leie av bil hos Trondheim Bilutleie. Kunden har likevel mulighet til å avbestille leien/abonnementet på valgt kjøretøy ved å varsle Trondheim Bilutleie skriftlig via epost innen 24 timer fra bestillingstidspunktet.
Tekniske feil som måtte oppstå eller komme til Kundens kunnskap i leie-/abonnementsperioden, og som kan utbedres innen en tid som står i rimelig forhold til Kundens behov og leiens/abonnements varighet, gir ikke Kunden rett til å si opp abonnementet. Dersom reparasjon ikke kan besørges innenfor den nevnte frist, avgjør Trondheim Bilutleie om Trondheim Bilutleie vil levere nytt kjøretøy til Kunden for fortsettelse av leie-/abonnementsforholdet, eller om leie-/abonnementsforholdet skal anses som opphørt fra den tid da Trondheim Bilutleie fikk melding om forholdet fra Kunden. Trondheim Bilutleie besørger i siste fall returtransport for egen regning, men Trondheim Bilutleie er da uten ansvar for Kundens eventuelle tap eller forpliktelser.
13 ANSVAR
Trondheim Bilutleie har intet ansvar for skade eller tap av eiendom som Kunden eller annen person har etterlatt, oppbevart eller befordret i kjøretøyet. Trondheim Bilutleie fraskriver seg ethvert ansvar overfor Kunden med hensyn til tap av tid, penger eller annet som måtte oppstå av, eller ha forbindelse med leie-/abonnementsforholdet utover ansvaret beskrevet ovenfor.
Trondheim Bilutleie har intet ansvar for montering av tilleggsutstyr som skistativ, barnesete, GPS mv med mindre annet er avtalt. Kunden har selv ansvar for at utstyret er korrekt og forskriftsmessig montert. Eventuell feilmontering eller feil bruk av tilleggsutstyr vil kunne utløse ansvar på Kunden i henhold til punkt 10.4.
Trondheim Bilutleies samlede ansvar under avtalen er begrenset til det beløpet Kunden har betalt for tjenestene de siste 12 månedene.
14 SIKKERHET OG OPPGJØR
Trondheim Bilutleie kan kreve at Kunden stiller sikkerhet for kjøretøyet og for det økonomiske ansvar som følger av leie-/abonnementsforholdet. Sikkerheten kan stilles i form av reservasjon på kredittkort, bankinnskudd eller annen form for depositum som måtte avtales mellom partene.
Kunden aksepterer at Trondheim Bilutleie kan belaste Kundens kredittkortreservasjon eller depositum for avtalt leie-/abonnementsbeløp, bompenger, parkeringsavgifter, skadekostnader og andre gebyrer eller andre forhold som reguleres av denne avtalen. Kundens kredittkort belastes automatisk ved hvert terminforfall.
Trondheim Bilutleie kan gjøre en reservasjon på Kundens betalingskort, som frigis etter tilbakelevering dersom bilen leveres tilbake uten skader eller avtalebrudd.
15 AVTALEFORMALITETER
15.1 Partsskifte
Gjennom aksept av leie-/abonnementsvilkårene aksepterer Kunden at alle avtaler som Kunden har inngått med Trondheim Bilutleie kan overdras, uten Kundens samtykke, til et annet selskap som helt eller delvis, direkte eller indirekte eies av Trondheim Bilutleie eller er en del av samme konsern som Trondheim Bilutleie, eller til tredjepart i forbindelse med en virksomhetsoverdragelse som inkluderer tjenestene.
15.2 Lovvalg
Disse leie-/abonnementsvilkårene er underlagt norsk rett.
15.3 Tvisteløsning
Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet.
Ved uenighet om det foreligger unormal eller normal slitasje på kjøretøy kan Kunden sende inn skriftlig klage til Trondheim Bilutleie innen 2 dager. Trondheim Bilutleie vil i disse tilfeller sende bilder av skade eller bil til NAF for en ny vurdering på Kundens egen regning. Trondheim Bilutleie vil fakturere Kunden fra Kundens betalingskort slik det er beskrevet i punkt 10.1.
Kunden kan også inngi en klage til Forbrukertilsynet via www.forbrukertilsynet.no.
Tvister mellom Kunden og Trondheim Bilutleie som oppstår i forbindelse med tjenestene eller avtalen er underlagt domsmyndighet ved Kundens alminnelige verneting (der Kunden har bopel).
16 PERSONVERN
Trondheim Bilutleie sitt hovedformål er å forenkle menneskers mobilitetsbehov gjennom smarte digitale produkter og tjenester. For å drive kontinuerlig produktutvikling og alltid tilby oppdaterte og relevante tjenester, er vi avhengig av å vite noe om brukerne våre. Vi samler derfor inn en del opplysninger om deg, men sørger alltid for at det er en sunn balanse mellom beskyttelse av ditt personvern og utøvelse av våre kommersielle interesser.
Trondheim Bilutleie vil alltid behandle dine personopplysninger i samsvar med den til enhver tid gjeldende personopplysningslovgivning. For informasjon om hvordan Trondheim Bilutleie håndterer personopplysninger, se Trondheim Bilutleie sin personvernerklæring.
Alle utleiekjøretøy er utstyrt med sporingsbrikke.
17 KONTAKTINFORMASJON
Alle spørsmål og henvendelser angående leie/-abonnement eller tilleggstjenester kan rettes til Trondheim Bilutleie gjennom e-post til booking@trondheim-bilutleie.no.
Ved skader på kjøretøy meldes skade direkte til Fremtind Forsikring med utfylt skademelding som sendes inn elektronisk via Fremtind sin nettside.
Vedlegg 1: Tilleggsgebyrer og tjenester
Kunden forplikter seg å gjøre seg kjent med betingelser og satser for tilleggsgebyrer som er beskrevet nedenfor. Alle priser er inkludert merverdiavgift dersom annet ikke er angitt. Gebyrene vil trekkes automatisk fra Kundens betalingskort slik dette er beskrevet i punkt 10.1.
Generelt:
Administrasjonsgebyr kr 75. For henvendelser der Trondheim Bilutleie belastes med administrasjon og utlegg for kostnader som er et resultat av Kundens bruk av kjøretøy.
Bøter knyttet til ulovlig bruk av kjøretøyet: faktisk kost + administrasjonsgebyr. Inkluderer parkeringsbøter, fartsbøter etc.
Parkering: Faktisk kostnad + administrasjonsgebyr. Kunden er selv ansvarlig for å betale parkering for kjøretøy også ved steder med automatisk innlesning av kjøretøy. Dersom faktura for parkering sendes til Trondheim Bilutleie vil denne kostnaden viderefaktureres Kunden, i tillegg til adm. gebyr.
Bompenger: Faktisk kostnad. Alle kjøretøy meldes inn i kollektiv rammeavtale hos Flyt med til enhver tid gjeldende antall maks passeringer (antall) og volumrabatt. Det må påregnes et visst etterslep i disse transaksjonene, særlig ved kjøring i utlandet. Ved abonnement løses dette automatisk. Ved korttidsleie tilkommer administrasjonsgebyr.
Manglende oppmøte til avtalt tidspunkt for utlevering/tilbakelevering kr. 500. Dersom Kunden ikke møter opp innen 30 minutter etter avtalt tidspunkt for utlevering/tilbakelevering av kjøretøy.
Pris for overkjørte kilometer (inkluderte kilometer er spesifisert i «1 – Generelt om tjenesten»: 2,50 kr per overkjørt kilometer
Priser for kjøring utenfor Skandinavia: abonnementspris 0 - 6 000: 2 kroner pr kilometer, abonnementspris 6 000 - 9 000: 3 kroner pr kilometer, abonnementspris 9 000 og over: 4 kroner pr kilometer.
Korttidsleie: 5 kroner per kilometer.
Manglende varsling for bruk i utlandet: Kr 3 000 + 2 kroner pr kilometer.
Unnlatt varsling til Trondheim Bilutleie dersom kjøretøyet varsler service eller andre varsellamper lyser. Faktisk kostnad, ved for eksempel tap av garanti.
Kostnad ved borttauing: Faktisk kostnad + administrasjonsgebyr.
Henting av kjøretøyet som følge av borttauing eller mislighold/inndrivelse: Kr 2000 + gebyr for borttauing og eventuell lagringskostnad.
Egenandeler: Se egne forsikringsvilkår. Dette inkluderer skade, veihjelp, brann etc.
Bruk av bil i næring uten Trondheim Bilutleies samtykke: kr 15 000.
Samme sum (15 000,-) vil trekkes ved bruk av våre biler til taxivirksomhet. Ulovlig taxivirksomhet vil i tillegg anmeldes.
Mislighold av abonnement som fører til kansellering: 3000,- gebyr + faktisk kostnad. I de tilfeller Kunden bryter våre vilkår og Trondheim Bilutleie er nødt til å kansellere leie/abonnement og innkreve bilen.
Ekspresslevering: kr 350. Dersom Kunden ønsker hurtig utlevering av bil f.eks. samme dag/dagen etter bestilling utført (mindre enn 3 dager frem i tid).
Manglende oppmøte til avtalt tidspunkt for hjulskift: kr 500. Ikke utført hjulskift innenfor fristen eller unormal slitasje på dekk: kr 5 000 eller faktisk kost.
Handling som krever utrykning fra en eller flere av Trondheim Bilutleie sine ansatte, utrykning kr 2000 + kr 1000 pr medgått time. Eksempelvis levere tilbake bil ulåst, nøkkel på hjul eller annen uaktsomhet.
Ved retur av bil:
Retur av ikke tilstrekkelig rengjort bil utvendig og/eller innvendig: kr 1000.
Retur av ekstraordinær skitten eller tilgriset bil: kr 3000.
Ikke fylt opp strøm - min. 70 % batteri: kr 400.
Ikke fylt opp drivstoff: 30 kr liter + administrasjonsgebyr.
Skade på interiør: Faktisk kostnad. Faktisk kostnad dersom skade ikke dekkes av forsikring.
Røyking i kjøretøy: kr 2000 eller faktisk kost. Faktisk kostnad for rens av kjøretøy.
Mistet ekstrautstyr/løse deler: Faktisk kostnad + administrasjonsgebyr. Dette inkluderer ladekabler, hattehylle, førstehjelpsskrin, varseltrekant, tauekrok, kompressor etc.
Tap av nøkkel: Faktisk kost + kr 4 000 i behandlingsgebyr. Dersom Kunden leverer inn bil uten det antall nøkler den ble utlevert med vil Kunden bli belastet behandlingsgebyr som følge av ekstra ståtid på bilen i forbindelse med koding av nye nøkler.
Bil ikke levert til avtalt dag: kr 1 000 per dag.